
Uuden opetussuunnitelman myötä ilmiöt ovat tulleet myös meidän kouluumme. Ilmiön ideana on yhdistää kahta tai useampaa oppiainetta siten, että kokonaisuus olisi isompi kuin osiensa summa. Tarkoitus on siis opiskella eheästi jotakin sellaista, joka jäisi muuten sivuun 75 minuutin jaksoihin pirstoutuneessa arjessamme.
Päätimme opettajien kesken, että varaamme lukujärjestyksestä aikaa kolme päivää ilmiöitä varten ja että aiheena on osuvasti Suomi100. Seitsemäsluokkalaiset käsittelivät aihetta luonnon kautta, kahdeksasluokkalaiset median ja yhdeksäsluokkalaiset yhteiskunnan kautta.
Kolmen päivän ajan nuoret vierailivat Nuuksiossa, tapasivat yhteiskunnallisia vaikuttajia ja tutustuivat erilaisiin ihmisiin ja aiheisiin. Oppilaat jalkautuivat koulun ulkopuolelle oppimaan, ja koulu kutsui vieraita kylään. Yhtenä kohokohtana oli rap-artisti Palefacen pitämä rap-paja. Tuloksena oli monenlaisia kohtaamisia ja tuotoksia.
Itse olin mukana opettajatiimissä, joka veti Turistina Helsingissä -ilmiötä. Ensimmäisenä päivänä oppilaat etsivät tietoa vierailtavista kohteista ja suunnittelivat reitin. Toisena päivänä oppilaat toteuttivat suunnitelman siten, että kaikissa ryhmissä oli sekä suomen- että englanninkielisiä oppilaita. Kohteet esiteltiin itselle vieraalla kielellä. Kolmantena päivänä yhteisestä turistipäivästä luotiin blogi, vlogi tai muu tuotos.