Lapin kesäkoulu 2022

Maanantai 6.6.

Oppilaat saapuivat aamuvarhain koululle. Kaikki tavarat eivät mahtuneet bussin tavaratilaan, mutta päästiin kuitenkin lähtemään ajallaan koulun pihasta kahdeksalta.

Matkan aikana syötiin muun muassa riisikakkuja, nukuttiin päiväunia ja pelattiin lauta- ja korttipelejä. Matkalla myös pysähdyttiin useita kertoja jaloittelemaan ja syömään. Puolivälissä matkaa eli Oulussa oltiin noin kuudelta illalla. Kukkolankoskella Tornion lähistöllä kävimme grillauspaikalla grillaamassa maissia, makkaraa ja vaahtokarkkeja. Grillaus sujui ongelmitta grillimestarin hutiloinnista huolimatta. Ruokaa syötiin komean kosken äärellä. Samalla tunnistettiin lintuja ja tutkittiin tarkemmin rantaa.

“Grillimestari”-Elmo
Grillausta Kukkolankoskella
Kukkolankoskelta oli näkymät Ruotsin puolelle.

Illalla saavuimme määränpäähäämme ja söimme iltapalan. Painuimme äkkiä nukkumaan, sillä kello oli muka jo paljon. Illalla emme enää pystyttäneet telttoja, vaan nukkuminen suoritettiin sisätiloissa, sillä opettajat (Ville) olivat liian väsyneitä teltan kanssa pelleilyyn.

-Aurora porolis: Linnea, Viljo, Terho, Roman

Tiistai 7.6.

Ensimmäinen yö ja aamu vietetty. Herättiin luksusaamupalaan.

Aamupalatarjoilua ensimmäisenä aamuna.

Matematiikan opetus alkoi aamulla kymmeneltä; hukatuilla oppikirjoilla ja taulutusseilla. Tussit löytyivät, mutta kirjat olivatkin jääneet koululle. Opetussuunnitelma uusittiin.

Ville pitää ensimmäisen matematiikan tunnin ulkona.

Siinä sitten taisteltiin pari tuntia esihistoriallisen geometrian parissa, ja upean tonnikalapastalounaan jälkeen siirryttiin biologian hommiin.

Tunturikoivun lehden mittauksen ohjeistusta

Biologian tunnilla menimme pihalle ja aloitimme ensimmäisen tehtävän. Valitsimme itsellemme edustavat silmut tai pienet lehdet tunturikoivuista ja mittasimme ne. Tarkoituksena on mitata lehtien kasvua ja koota lopuksi kasvukäyrät.

Koivun lehden mittausta

Loppuillasta alkoi vapaa-aika ja ryhdyttiin pelaamaan tandem-shakkia Tilviksen johdolla. Myös saunoja alettiin lämmittää.

-Tapio Kuurna: Elias, Kuisma, Toni, Nella

Keskiviikko 8.6.

Aamulla herättiin noin kahdeksalta ja syötiin aamupalaksi puuroa ja leipää. Sitten Ville luennoi kolmion merkillisistä pisteistä sekä todisti koko kolmoskurssin asian alle 15 minuutissa, mistä hän saikin aplodit. Lisäksi etsittiin GeoGebralla kaikenlaista kiinnostavaa ja ratkottiin harjoitustehtäviä.

Aamun matikkasessio

Klo 11.30 alkaen syötiin leipiä lounaaksi ja tehtiin eväsleipiä Saanan-reissua varten. Klo 12.38 eli kahdeksan minuuttia myöhässä lähdettiin bussilla kohti Saana-tunturia.

Bussilla kohti Saanaa

Noin klo 13.10 alettiin kiivetä Saanalle. Kiipeämiseen kului melkein kaksi tuntia, vaikka matkaa oli vain nelisen kilsaa. Saanan huipulla, 500 metrin nousun jälkeen (500 metriä ylempänä) syötiin eväitä, katsottiin hienoja maisemia, otettiin yhteiskuva ja nautittiin 4G-verkosta.

Saanan huipulla oli hienot maisemat ja tuulista.

Alastulo oli helpompaa; tosin osa liukastui lumessa tai mudassa. Alhaalla saatiin pullaa ja mehua  Paluumatkalla käytiin Kilpisjärven K-Marketissa ostoksilla ja tutkimassa matkamuistoja.

Saanan juurella syötiin pullaa ja juotiin mehua.

Noin klo 18.30 palattiin mökeille. Päivälliseksi opettajat tekivät tikka masalaa, jota nykyisin on todella harvoin Maukkiksessa. Myös sauna lämmitettiin. Illalla mitattiin koivunlehdet, saunottiin, pelailtiin mafiosoa, tandem-shakkia yms. ja paistettiin lettuja. Klo 23 alkoi hiljaisuus.

-Lapinpöllö: Vlad, Mateusz, Atte ja Ville

Torstai 9.6.

“Huomenta herätys! Kello 8.” Aamupalana ihan perus leibs ja buuro. Ei mitattu säätä, mut joku muu ryhmä mittas sen.

Matikassa oli hemo kiva aihe. Tutkittiin ympyröitä ja kolmioita. Tähän väliin pienet bulkkaussafkat. Ja otettii samalla pikkusen brunaa. Sää on kyllä suosinut tähän asti.

Seuraavaks “reissailtiin” naapurisuolle ihmettelemään monimuotoisuutta. Ei olis kyllä ajatellu, että on NIIN monia eri rahkasammalia. Lakkaa, suomuurainta, muurainta, hillaa (miten kukin kutsuu) vissiin tulossa runsaasti sitten, kun on tulossa.

Suolla määritettiin kasvilajit ruudun alueelta.

Kello on kolme. Aika siis for välileibs. Matikalla jatkuuu. WohooOoo!!!

Kello löi jo kuusi. Nyt lisää ruokaa. Ja saunan lämmitys.

Vapaa-aika alkoi ja kestää jopa huimat 5h. Pelattiin mafioosoa, paistettiin lättyjä, saunottiin ja jopa kaikista crazyimmät kävivät pulahtamassa hyisessä vedessä.

Oivoi aika alkaa loppua ja uni hiipiä myssyyn. Hiljaisuus alkoi klo 23.

Illan maisema mökin rannasta

• Hypoteesit

-Jekuin Tunturipellet <3 Erik, Edith, Ruusa, Niko

Perjantai 10.6.

Aamuyhdeksältä alkoi normaaliin rutiiniin matematiikalla. Perehdyimme viivaimen ja harpin matematiikkaan sekä tutustuimme muutamiin hypoteeseihin.

Matematiikkaa aamutuimaan

Kello 13.30 matkasimme kohti palsasuota ja kallioita. Palsasuolla tuntui kuin kävelisi suuren kastuneen pesusienen päällä. Maisema näytti siellä seuraavanlaiselta

Leiriläisiä palsasuolla
Keskellä suota löytyi syvä monttu, jonne aluksi tuli kolme ihmistä……sitten neljä……ja vielä viides…
Elias löysi rahkasammalporkkanan.

Suoseikkailun jälkeen siirryttiin tutustumaan kivien pinnalla kasvaviin jäkäliin.

Tosi samanlaisten sammalien tunnistamisen jälkeen erilaisten jäkälien tunnistaminen tuntui helpolta.

Kynä tippui, pelastuspartio käynnissä.
Palsasuo- ja rakkakivikkoretkellä havaittiin esimerkiksi tupasvillaa.

Retkeltä palattiin takaisin neljän maissa ja välipalaksi oli tarjolla pullaa ja mehua. Välipalan jälkeen oppilaat jatkoivat biologian ja matikan tehtävien parissa.

Päivälliseksi oppilaat saivat itse maustaa ja paistaa itselleen porsaanleikettä. Loppuilta vietettiin saunoen, paistaen lettuja ja pelaamisen parissa, kuka Mafiosoa, kuka tandem-shakkia ja kuka mitäkin.

Lettujen paistoa muurikalla

-Tähtitalvikit: Iida, Siiri, Janika, Juulia

Lauantai 11.6.

Aamu alkoi tavallista aikaisemmalla herätyksellä, jotta ehtisimme lähteä Norjaan ajoissa. Siitä ei ollut silti apua, koska pääsimme lähtemään pihasta vasta seitsemää minuuttia yli yhdeksän. Matkalla yritimme selittää ikkunoista näkemiämme mielenkiintoisia ilmiöitä (“JÄÄKAUSI! ILMASTONMUUTOS! EROOSIO!”). Ylitimme Norjan rajan (ei tullattavaa) ja reilun puolen tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme ensimmäiseen etappiimme eli Morsiamen hiukset -vesiputoukselle.

Tyyppejä vesiputouksen edessä

Vesiputouksen ihastelun jälkeen suuntasimme kohti Tromssan kaupunkia, jossa kävimme Polaris-akvaariossa seuraamassa hylkeiden ruokintaa. Osa ryhmästä jalkautui sen jälkeen kaupungille syömään tai muuten vaan tutustumaan kaupunkiin.

Hylkeiden ruokintaa

Seuraavaksi lähdimme Tromssasta takaisin päin, suuntana rannikko laskuveden aikaan. Matkalla yritimme tulkita suklaapaketin sisältä löytyneitä retkeilyohjeita. Perillä pääsimme haaveilemaan kesäkoulun ensimmäisen tihkusateen alla. Päivälliseksi söimme grillattua kanaa ja makkaraa.

Mitäköhän kiinnostavaa täältä löytyy?

Päivällisen jälkeen matka jatkui kohti Kuolemanjokea, jossa pääsimme ihailemaan kauniita maisemia ja uimaan Jäämereen. Osa myös täytti vesipullonsa raikkaalla vedellä.

Mäen päältä näkee paremmin kuin sen alta.
Eihän tää ole edes kylmää?

Sateen yltyessä pakkauduimme takaisin bussiin ja suuntasimme mökkejä kohti. Kello oli jo paljon, joten perille päästyämme menimme suoraan nukkumaan.

-Suonarrit: Taavi, Aaro, Oskar, Anniina

Sunnuntai 12.6.

Herätys oli tänäänkin klo 8. Aamupalan jälkeen päivä alkoi tuttuun tapaan matematiikalla; aiheena oli geometriset kuvaukset. Matematiikan opiskelun jälkeen syötiin lounaana pastaa ja jauhelihakastiketta. Lounaan jälkeen meille saapui vieraita: Esa ja Merikki Lappi. Esa on yksi matikkalukion perustajista ja oli mukana myös ensimmäisessä Lapin kesäkoulussa.

Ville opettaa matematiikka

Iltapäivällä jatkoimme vielä hetken matematiikan kanssa tutustuen inversioon. Matematiikan jälkeen juhlistimme useamman ihmisen syntymäpäivää. Kakkua ei ollut, mutta kermavaahtoa ja mehukeittoa löytyi.

Juhlitaan syntymäpäiviä

Sitten jakauduimme ryhmiimme viimeistelemään biologian raportteja ja opiskelemaan kasvien tunnistusta.

Ahkeraa opiskelua

Noin klo 18. syötiin päivällistä. Ruokana oli riisiä ja kanakastiketta. Päivällisen jälkeen pelattiin tandem-shakkia ja mafiosoa. Saunaa lämmitettiin ja lettuja paistettiin. Ilta jatkui rauhallisin tunnelmin, mölkkyä ja mafiosoa pelatessa. Nukkumaan käytiin klo 11.

-Tunturimittarit: Danila, Sachin, Oiva ja Pauli

Maanantai 13.6.

Tältä näytti meidän synkkä ja myrskyinen yö

Oli synkkä ja myrskyinen yö, kunnes aamu saapui, mutta yö ei ollut synkkä eikä myrskyinen. Sillä aurinko ei ole laskenut vielä kertaakaan ja aamu olikin synkempi kuin yö. Nautimme ravitsevan ja herkullisen aamupalan.

Aamun matikkapulmien pohdintaa

Suuntasimme seuraavaksi tutkailemaan matematiikan ihmeellistä maailmaa. Kävimme läpi muun muassa 9-pisteistä ympyrää. Kun teoriat oli sisäistetty, saimme tehtäväksi todistaa kyseisen matemaattisen ihmeen. Samaan aikaan biologian opettajat alkoivat tenttaamaan ryhmittäin matkan aikana opittuja kasveja. Unohtaa toki ei saa viimeisiä koivunlehtien kuvauksia. Myöhemmin pelasimme myös tandem-shakkia ja söimme leirille perinteikästä poronkäristystä – joka oli leirin toiseksi paras ruoka. Ensimmäinen oli parempaa kuin toinen. Poronkäristystä varten osa ihmisistä nakitettiin perunateatteriin; he olivat kuitenkin vapaaehtoisia.

Shakkia nurmella

Koska päivä oli leirin viimeinen, aikatauluja aikaistettiin. Sauna siirtyi tunneilla aikaisemmaksi (ensimmäiset saunoivat jo neljän aikoihin!) ja samoin lettujen paisto. Suuri teltta pihassa oltiin purettu jo aamulla, ja syynä oli illalla todistettu kaatosade. Jotkut saunoivat silti sateen aikana ja kastuivat uudestaan kävellessään mökkeihin. Illalla pelattiin lisää shakkia, go:ta ja kasattiin voileipiä lähtöpäivälle. Iltapäivällä oli myös määrä pakata omia ja yhteisiä tavaroita, mutta varsinainen siivous on vasta seuraavana aamuna – ja varsin aikaisin. Illalla pelaaminen jatkui vielä pitkään ja porukka jakaantui eri mökkeihin.

-Mustalinnun poikaset: Kaarlo, Netta, Marianna ja Elmo

Tiistai 14.6.

Päivä alkoi aamuviiden herätyksellä. Mökit siivottiin reippaasti ja matkaan päästiin kolme minuuttia tavoiteaikaa aikaisemmin klo 6.57. Aamupala nautittiin unisena bussissa. Mökkien avaimet palautettiin Sonkamuotkassa ja samalla hankittiin matkamuistot Sannan elämyksellisestä puodista.

Bussimatkalla julkistettiin matematiikan kurssin arvosanat, biologian päivän kysymysten tulokset sekä jännittävän rahkasammalkisan voittajat. Voittajat palkittiin lappalaisin herkuin. Haaparannan kohdalla käytiin perimätiedon mukaan Euroopan suurimmassa karkkikaupassa.

Viikko Pousujärvellä sujui pääosin aurinkoisessa ja yllättävänkin lämpimässä säässä. Villakalsareille ei pahemmin ollut tällä reissulla käyttöä. Tunturi- ja suoekosysteemeihin tutustuttiin monesta eri näkökulmasta ja paljon uutta opittiin sekä biologian että matematiikan saralla. Lapin kesäkoulu oli erittäin mukava kokemus niin ensikertalaisille kuin konkareillekin, vaikka paluumatkalla alkoikin jo viikon rasitus painaa kehoa ja mieltä. Monet muistot rikkaampana on hyvä lähteä kesälomille!