Abiturientti Toini Salonius esittelee vierailijan.

 

Toimittaja Pasi Kivioja teki elokuun lopulla digitaalisista oppimateriaaleista ja niiden käyttämistä käsittelevän laajan artikkelin Mikrobitti-lehden numeroon 9/2019. Samalla syntyi ajatus vierailusta marraskuussa koulullamme. Kiviojalta ja lehtikuvaaja Peter Janssonilta ilmestyi lokakuun lopussa tietoteos Tilanne päällä – suuri uutisia ja arkoja aiheita lehtikuvaajan silmin (2019, Docendo), jonka aihepiiristä hän luennoi koulumme abiturienteille ja muutamille peruskoulun ryhmille. Esitystä tuki hyvin kiinnostaviin Janssonin valokuviin pohjautuva esitysmateriaali.

Esitellyistä kuvista monille jäi mieleen Ronald Reaganin ja Mihail Gorbatshovin kuva, jossa he kättelevät, ja tarina siitä, mitä Janssonin oli tehtävä päästäkseen ottamaan nähdyn kuvan historiallisesti merkittävästä tapahtumasta. Myös kuva suomalaisesta lentokonekaapparista jäi usealle mieleen, koska tällaiset tapahtumat ovat harvinaisia Suomessa ja koska tarina osoittaa lehtikuvaajan työstä myös sen, että ammattitaidon lisäksi tarvitaan paljon tilannetajua ja rutkasti onneakin.

Kiviojan luento muistutti opiskelijoita siitä, että kaikkea ei välttämättä kerrota uutisissa ja että lehtien kuvavalinnat ovat taktiikkaa, jota kannattaa pysähtyä pohtimaan lehtiä tai nettitekstejä selattaessa. Kuuntelijoiden mielestä oli myös hyvä, että tabuaiheet, kuten kuolema, alastomuus ja rikollisten ja syytettyjen suoja, nousivat keskusteluun luennolla ja sen jälkeen oppitunneilla. Osa tabuista, kuten alastomuus ja sen näyttäminen mediassa, koettiin vanhoillisiksi ja lähes turhiksi. Toimittaja Kivioja osasi kertoa selkeästi ja paikalla oleville nuorille sopivalla tavalla. Luennon antia pystyi helposti hyödyntämään äidinkielen ja kirjallisuuden, kuvataiteen, yhteiskuntaopin ja ruotsinkin tunneilla monipuolisen tematiikan ansiosta.

Tilaisuudesta muistiinpanot tekivät oppituntikeskusteluista Erik Vaskelainen, Ohto Virtanen ja Kasper Järvenpää.
Tekstiksi muistiinpanot muotoili Juha-Matti Tammela.
Valokuvat otti Liia Mägi.