Maantiede auttaa ymmärtämään maailman maisemia ja tapahtumia. Siinä integroituvat luonnontieteelliset ja yhteiskuntatieteelliset aiheet. Maantieteen opetuksen tehtävänä on kehittää opiskelijan maantieteellistä maailmankuvaa ja antaa hänelle valmiuksia ymmärtää maailmanlaajuisia, alueellisia ja paikallisia ilmiöitä ja ongelmia sekä niiden ratkaisumahdollisuuksia.
Pakollinen kurssi
GE1 Maailma muutoksessa
Voiko tulivuorenpurkauksia ennakoida?
Miten ilmastonmuutosta voi hillitä?
Miten omat kulutustottumukseni vaikuttava sademetsien hyvinvointiin?
Miksi kehitysmaiden tilanteen parantaminen edistää turvallisuutta myös vauraissa maissa?
Kurssi perehdyttää opiskelijan muuttuvan maailman ja sen alueellisten ongelmien tarkasteluun. Kurssin aikana seurataan ajankohtaisia uutisointia eri puolilta maailmaa ja hahmotetaan globaaleja riskialueita sekä luonnonriskien, ympäristöriskien että ihmiskunnan riskien kannalta. Kurssi käsittelee myös eri puolilla maailmaa tapahtuvaa myönteistä kehitystä ja mahdollisuuksia hillitä, varautua, ennakoida sekä sopeutua riskeihin. Keskeisiä näkökulmia ovat ekososiaalinen kestävyys, kiertotalous ja globaalit kehityskysymykset.
Valtakunnalliset syventävät kurssit
GE2 Sininen planeetta
Mikä aiheuttaa tuulet?
Mihin sääennustukset perustuvat?
Miten joet muuttavat maisemaa?
Mikä on luonnonmaantieteellisen tiedon merkitys ihmisten arjessa?
Kurssilla tarkastellaan luonnonmaantieteen ilmiöitä ja syvennetään ilma-, vesi ja kivikehän rakenteen ja toiminnan tuntemusta. Keskeisenä näkökulmana ovat luonnossa tapahtuvat prosessit ja niihin liittyvät syy-seuraussuhteet. Kurssilla tutustutaan luonnonmaantieteen tutkimusmenetelmiin ja harjoitellaan geomediaa hyväksikäyttäen tulkitsemaan luonnonmaisemia ja niiden syntyä. Kurssi perehdyttää luonnonmaantieteellisen tiedon käyttöön yhteiskunnassa ja arkielämässä.
GE3 Yhteinen maailma
Millaisia kulttuurieroja on maailman eri alueilla?
Mitkä ovat kaupungistumisen edut ja haitat?
Miten turvata luonnonvarojen riittävyys myös tuleville sukupolville?
Mitkä tekijät vaikuttavat teollisuuden sijoittumiseen?
Kurssilla tarkastellaan ihmismaantieteen ilmiöitä ja syvennetään ihmistoiminnan alueellisten piirteiden tuntemusta. Keskeisenä näkökulmana on luonnonvarojen ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien arviointi ihmistoiminnan kannalta. Kurssilla tutustutaan ihmismaantieteen tutkimusmenetelmiin ja harjoitellaan goemediaa hyväksikäyttäen tulkitsemaan ihmistoiminnan jäsentymistä maapallolla. Kurssi perehdyttää ihmismaantieteellisen tiedon käyttöön yhteiskunnassa ja arkielämässä.
GE4 Geomedia – tutki, osallistu ja vaikuta
Mitä hyötyä on paikkatietosovelluksista
Miten goemedia näkyy jokapäiväisessä elämässä?
Mitä tavoitteita on Suomen kehitysyhteistyöllä?
Miten kestäväkehitys näkyy aluesuunnittelussa?
Aiemmilla kursseilla hankittuja maantieteellisiä tietoja ja taitoja syvennetään ja sovelletaan esimerkiksi tutkielman laatimisessa tai osallistumis- ja vaikuttamisprojektin toteuttamisessa. Keskeisiä näkökulmia kurssilla ovat osallistuva suunnittelu, maailmanlaajuiset kehitystrendit ja geomedian käyttö tutkimuksessa ja vaikuttamisessa.
Koulukohtaiset syventävät ja soveltavat kurssit
GE5 Maantieteen kertauskurssi
Valmistaa opiskelijaa yo-kirjoituksiin. Ainakin kurssit Ge1-3 tulisi olla suoritettuna ennen kertauskurssia.
Tavoitteet
- opiskelija kertaa maantieteen perustaitoja ja -tietoja sekä syventää maantieteen kurssien aikana oppimiaan menetelmiä.
- opiskelijalle muodostaa kokonaiskuva lukion maantieteen kurssien sisällöistä, ja hän osaa yhdistää sisällöt toimiviksi maantieteellisiksi kokonaisuuksiksi.
Keskeiset sisällöt
- karttojen ja diagrammien laadinta ja tulkinta sekä geomedian käyttö
- maapallon rakenne ja sen aiheuttamat riskit
- maan ilmakehän liikkeet ja siitä johtuvat ilmasto- ja sääilmiöt sekä niistä aiheutuvat riskit
- ilmaston muutoksen syyt ja seuraukset
- luonnonvarojen hyödyntäminen maapallon eri alueilla ja siihen liittyvät riskit
- kestävän kehityksen saavuttaminen
- maan planetaarisuuteen liittyvät ilmiöt ja niiden ymmärtäminen maapallolla
- maan rakenne ja muuttuvat pinnanmuodot
- väestön kasvu ja kulttuurien törmäykset globalisoituvassa maailmassa
- ravinnontuotanto ja ympäristö
- teollinen tuotanto ja ympäristö
- biotalous
- paikkatietojärjestelmien käyttö alueellisessa tutkimuksessa
- aluesuunnittelu ja maankäyttö sekä ympäristövaikutusten arviointi
- globaali logistiikka
Arviointi
Kurssi arvioidaan osallistumisaktiivisuuden, tehtyjen harjoitusten sekä mahdollisesti pidettävien testien tai kokeiden perusteella. Hyväksytysti suoritetusta kurssista voi saada joko suoritusmerkinnän tai arvosanan.
GE6 Kehitysmaatietous
Kurssi voidaan suorittaa GE1-, GE2- ja GE3-kurssien jälkeen.
Tavoitteet
- opiskelija hahmottaa maailman asukkaiden eriarvoisuuden saatavilla olevien resurssien mukaan
- oppii tuntemaan ns. kolmatta maailmaa ja kehittyvien valtioiden erilaisuutta
- ymmärtää erilaisten kulttuurien vaikutuksen kehitysmahdollisuuksiin
- tutustuu kehittyviä maita auttaviin yhteistyökumppaneihin
- tietää, millaista apua kehittyvät maat saavat
- saa lisää taitoja ja kokemusta geomedian käytöstä ja soveltamisesta
- tutustuu konfliktinratkaisukeinoihin
Keskeiset sisällöt
Kehittyvät valtiot
- millaisia ovat kehittyvät valtiot ja miten niitä luokitellaan
- millaisia ongelmia kehittyvillä valtioilla on ja miten ongelmia voitaisiin ratkaista ja vähentä
Kehitysapu ja kehitysyhteistyö
- Suomen kehitysyhteistyökumppanit ja valtion antama apu
- järjestöjen kuten SPR:n, Kepan ja Unicefin, antama apu
Tehdään tutkimus omasta valtiosta ja sen erityispiirteistä sekä kehittymiseen vaikuttavista seikoista tulevaisuuden kannalta. Tutkimus tai muu työ voidaan toteuttaa yhdessä yhteiskunnallisten aineiden kanssa. Erilaisilla menetelmillä toteutetut työt esitellään muille.
Arviointi
Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen, kurssitöihin osallistumiseen ja omiin ja ryhmissä tehtäviin pieniin tutkimuksiin, geomedian soveltamiseen sekä mahdollisesti pidettävään aineistopohjaiseen kokeeseen. Kurssista voi saada suoritusmerkinnän tai arvosanan.
GE7/TE5 Terveysmaantiede
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida ympäristön ja yhteiskunnallisten tekijöiden vaikutuksia terveyteen
- saa kokonaiskuvan globaalien terveyserojen syistä ja seurauksista sekä merkityksestä
- osaa selittää tärkeimpien tartuntatautien biologista taustaa ja leviämiseen vaikuttavia tekijöitä
Keskeiset sisällöt
- tautitilanne teollisuusmaissa ja kehittyvissä maissa
- epidemiat, endemiat, pandemiat
- maapallon keskeisiä tartuntatauteja (esim. influenssa, malaria, Hiv)
- tartuntatautien leviämisilmiöt (mallintaminen, ehkäisymahdollisuudet)
- kulttuurien ja ympäristön vaikutus terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen
Huomioitavaa
- kurssilla sovelletaan terveystiedossa, maantieteessä ja biologiassa opittuja asioita
- ennen kurssia opiskelijalla tulisi olla suoritettuna terveystiedosta TE1, maantieteestä GE1 ja biologiasta BI1
Arviointi
Kurssista voidaan antaa suoritusmerkintä tai numero. Aktiivisuus ja kurssin aikana tehdyt tuotokset ovat osa arviointia.
GE8 Maantieteen kenttäkurssi
Kurssi voidaan suorittaa GE2- kurssin jälkeen.
(Kurssi on osaksi ohjattua ja osaksi itsenäistä opiskelua.)
Kurssi voidaan suorittaa hajautettuna useampana maastoretkenä ja niiden raportointina tai osana pidempää koulun ulkopuolella pidettävää leirikoulua tai kesäkoulua.
Kurssin sisällöt sekä tavoitteina on, että opiskelija
- havainnoi maastoretkillä erilaisia geologisia muodostumia
- oppii yhdistämään maastokartan tai digitaalisen kartan luonnossa havaitsemiinsa pinnanmuotoihin
- analysoi maaston muodostumien syntyä ja ikää, kuten erilaisia suotyyppejä
- havaitsee endogeenisten ja eksogeenisten voimien aiheuttamat muutokset maastossa ja osaa tulkita niitä geomedian avulla
- havainnoi jääkauden merkkejä maastosta ja kartoilta sekä ymmärtää niiden syntytavat
- tunnistaa tavallisimpia kivilajeja maastossa
- oppii sään mittaustapoja ja ennustamisesta
- oppii raportoimaan selkeästi omista havainnoistaan
Arviointi
Kurssi arvioidaan suoritusmerkinnällä tai arvosanalla aktiivisen työskentelyn, tehtyjen töiden ja raporttien pohjalta.
GE9 Maailmankansalaisen kypsyyskoe
Kurssi voidaan suorittaa GE1-kurssin jälkeen.
(Itsenäisen opiskelun kurssi)
Maailmankansalaisen kypsyyskoe on YK-liiton kansainvälisyyskasvatuksen opintokokonaisuus.
Tavoitteet ja sisältö
Maailmankansalaisen kypsyyskokeen aikana tekijä tutustuu itseään kiinnostavaan kansainvälisyyteen liittyvään teemaan yksin, pareittain tai ryhmässä. Tekijä syventää tietämystään ja ymmärrystään valitusta aiheesta tutkimalla sitä eri näkökulmista. Hän oppii havaitsemaan yhteyksiä asioiden välillä sekä tunnistaa yksilön vastuun ja omat mahdollisuutensa vaikuttaa.
Maailmankansalaisen kypsyyskokeen suorittaminen aktivoi monipuoliseen tiedonhankintaan, oman oppimisen arviointiin ja saadun tiedon jakamiseen. Työn tekeminen opettaa myös oman työskentelyn arviointia ja oppimisprosessin seurantaa.
Maailmankansalaisen kypsyyskoe tehdään YK-liiton ohjeiden mukaisesti. Kypsyyskokeesta sovitaan koulun ohjaavan opettajan kanssa.
Asiasta saa lisätietoa seuraavasta:
http://www.ykliitto.fi/koulutus-ja-oppimateriaalit/oppimateriaalit/maailmankansalaisen-kypsyyskoe
Arviointi
Opiskelija tai opiskelijat esittelevät koulun ohjaavan opettajan avulla tuotokset toisille opiskelijoille. Maailmankansalaisen kypsyyskokeen hyväksyy ohjaava opettaja. Kurssista saa suoritusmerkinnän.
YK-liitto antaa hyväksytystä työstä erillisen diplomin ohjaavan opettajan ilmoitettua työn valmistumisesta.