KU1 Kuvat ja kulttuurit
Kuvallisen kulttuurin ja kuvataiteen perusteita. Oman kuvailmaisun kautta pohditaan, kuinka kulttuuriperintö ja kulttuurinen moninaisuus vaikuttavat identiteettiin. Oman kuvailmaisun kehittäminen (piirustus, maalaus, grafiikka, kolmiulotteinen työskentely), kuvan käyttäminen vaikuttamiseen, viestintään ja havainnollistamiseen. Kuvan tulkintaa ja tutkimista kuvallisin ja sanallisin keinoin. Kurssin aikana opitaan käyttämään erilaisia menetelmiä ja välineitä monipuolisesti. Tutustutaan taiteen, median ja muun visuaalisen kulttuurin ajankohtaisiin ilmiöihin.
KU2 Muotoillut ja rakennetut ympäristöt
Omien ympäristökokemusten ilmaiseminen taiteen keinoin monipuolisesti eri tekniikoilla ja välineillä. Muotoilun ja arkkitehtuurin perusteita – taideteos, esine, rakennus oman aikansa ilmentäjänä. Tutustutaan ja tutkitaan eri aikakausien tyylejä ja Helsingin arkkitehtuuria.Tilan tutkiminen eri menetelmin, pienoismallit, kolmiulotteinen kuvaaminen, materiaalikokeilut. Muotoilun ja arkkitehtuurin perusteita, mittakaava, väri, muoto ja rakenne. Tutustutaan arkkitehtuurin ja muotoilun ajankohtaisiin ilmiöihin.
Valtakunnalliset syventävät kurssit
KU3 Osallisena mediassa
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- tutkii median yhteyksiä muihin ympäristöihin, omiin kuviin, taiteeseen ja kulttuuriperintöön kuvallisen viestinnän sekä tieto- ja viestintäteknologian osaamistaan syventäen
- tarkastelee mediakulttuureja kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kannalta
- käyttää median sisältöjä, ilmiöitä, suunnitteluprosesseja ja toimintatapoja kuvallisen tuottamisen lähtökohtana
- osallistuu ja vaikuttaa mediaympäristöihin visuaalisuutta ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
- tarkastelee mediakulttuurien henkilökohtaisia, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja globaaleja merkityksiä
- ymmärtää visuaalisuuden merkityksen mediaviestinnässä, mediaympäristöissä ja mediaesityksissä sekä niiden suunnittelussa ja tuottamisessa.
Keskeiset sisällöt
- mediakulttuurit identiteettien rakentajina ja kulttuuriperinnön uudistajina
- median sisällöt, tuotteet, palvelut, ilmiöt ja ympäristöt kuvallisen tuottamisen lähtökohtana
- median käsitteistö, kuvatyypit ja kuvastot
- mediaesitysten tulkinnan keinot
- median ajankohtaiset ilmiöt ja kysymykset
KU4 Taiteen monet maailmat
Tavoitteet
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
- tutkii taiteen sisältöjen, ilmiöiden ja toimintatapojen yhteyksiä omiin kuviin, ympäristöön ja kulttuuriperintöön ilmiökeskeistä lähestymistapaa hyödyntäen
- tarkastelee eri aikoina ja eri ympäristöissä tuotettua kuvataidetta kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kannalta
- soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
- tarkastelee kuvataiteen merkityksiä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle soveltamalla kuvatulkinnan menetelmiä
- tutkii omaan elinympäristöön ja yhteiskuntaan liittyviä ilmiöitä kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
- ymmärtää taiteen merkityksen rakennetuissa ja luonnon ympäristöissä, omissa kuvissa sekä vaikuttamisessa ja osallistumisessa.
Keskeiset sisällöt
- taiteen maailmat identiteettien rakentajina, kulttuurisen moninaisuuden ilmentäjinä ja kulttuuriperinnön uudistajina
- eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettu kuvataide
- kuvataiteen käsitteistö, kuvatyypit ja kuvastot
- kuvalliset, sanalliset ja muut taiteen tulkinnan keinot
- taiteen ajankohtaiset ilmiöt ja kysymykset
Koulukohtaiset syventävät kurssit
KU5 Valokuva, elokuva ja video
Kurssin tavoitteet ovat:
- Median kuvien tarkastelu omien kuvien ja elokuvan tekemisen kautta
- Tämän hetken valokuvauksen trendien ja tapojen näkeminen osana valokuvan historiaa
- Valokuvan ja elokuvan visuaalisen kielen ymmärtäminen ja omien havaintojen tekeminen
- Visuaalisen median toimintavalmiuksien syventäminen ja hallitseminen
Keskeiset sisällöt:
- Valokuvauksen historiaa ja lajityyppejä, kuvasommittelu
- Kuvausharjoituksia erilaisilla kuvausvälineillä (järjestelmä- ja digikameralla, älypuhelin)
- Perinteiset menetelmät, pimiötyöskentely ja digitaalinen kuvankäsittely (photoshop, gimp)
- Elokuvakerronnan periaatteet, kuvaamista ja editointia
- Elokuvien ja valokuvan eri tyylien katsominen ja analysointi
Valokuvauksen historiaa ja lajityyppejä, kameran rakenne, kuvasommittelu.
KU6 Piirustus, maalaus, grafiikka
Kurssin tavoitteet ovat:
- Kuvataiteen osa-alueiden tuntemuksen syventäminen oman tekemisen kautta
Erilaisten materiaalien, tekniikoiden ja ilmaisun keinojen soveltaminen ja syventäminen omassa itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
- Kuvataiteen tarkastelua ja tulkintaa syventäen ja taiteen merkitys yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- Kuvallisten kulttuurien tuntemuksen ja osaamisen syventäminen oman kuvan tekemisen kautta
Keskeiset sisällöt:
- Piirustuksen, maalauksen ja grafiikan eri menetelmät ja ilmaisukeinot
- Oman kuvailmaisun syventäminen
- Monipuolinen tekniikoiden ja välineiden kokeilu
- Grafiikan menetelmät, esim. linopiirros, puupiirros, kankaanpainanta
- Projektityöskentely; materiaalikokeilut osana kuvallisen työskentelyn prosessia
KU7 Kolmiulotteiset menetelmät, keramiikka ja kuvanveisto
Kurssin tavoitteet ovat:
- Ympäristön kuvakulttuurien, kuvanveiston ja kulttuuriperinnön tuntemuksen syventäminen oman tekemisen kautta
- Rakennettujen ja luonnonympäristöjen syventävä tarkastelu eri kulttuurien ja kestävän kehityksen näkökulmasta
- Omien tietojen ja taitojen käyttäminen arkkitehtuurin, muotoilun ja tuotteistamisen toimintatavoista kuvallisen tuottamisen lähtökohtana
Keskeiset sisällöt:
- Kuvan tekemistä muotoilemalla ja rakentamalla
- Keramiikan menetelmiä, paperin tekoa ja veistoksia eri materiaaleista
- Kolmiulotteisen muodon hahmottamisen harjoitteleminen
- Kuvanveiston historiaa ja tyylipiirteitä
- Helsingin julkiset taideteokset
Lukiodiplomi
KULD2 Kuvataiteen lukiodiplomi
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija antaa erityisen näytön lukion aikaisesta osaamisestaan ja harrastuneisuudestaan kuvataiteessa. Kuvataiteen lukiodiplomin tavoitteena on, että opiskelija osoittaa kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin laaja-alaista osaamistaan tuottamalla, tulkitsemalla ja arvottamalla monipuolisesti erilaisia kuvia. Kuvataiteen lukiodiplomi muodostuu teoksesta sekä työskentelyprosessia, itsearviointia ja kuvataiteen tuntemusta kuvaavasta portfoliosta.
Kurssin keskeiset sisällöt perustuvat opiskelijan lukiodiplomille asettamiin tavoitteisiin sekä hänen valitsemaansa tehtävään, näkökulmaan ja toteutustapaan.
Kurssin tehtävät vaihtuvat vuosittain valtakunnallisesti.Kurssin voi suorittaa myös portfoliokurssina, jolloin lukiodiplomia ei voi liittää ylioppilastodistuksen liitteeksi. Kuvataiteen lukiodiplomin voi suorittaa vähintään neljän kuvataidekurssin suorituksen jälkeen.