Aiheet

Lukio (96) Peruskoulu (63) Äidinkieli (31) Matematiikkalukio (26) Kilpailut (25) Comenius (25) International Classes (24) Vierailut (24) Matkat (18) Leirikoulut (16) Teatteri (14) Urheilu (13) Liikunta (12) Kulttuurikurssit (10) Comenius 2011 (9) Tapahtumat (9) oppilaskunta (7) Mayk 100 vuotta (7) Lukion oppilaskunta (6) Comenius 2009 (6) Comenius 2012 (5) Biologia (4) tukioppilaat (4) 9i school camp 2010 (4) Studia Generalia (4) Kulttuurikurssi (3) Vierailijoita (3) vierailu (3) Kansallisteatteri (3) Kirjamessut (3) matematiikkaluokka (3) Comenius 2010 (3) Matikkalukio (3) tähtitiede (3) science (3) Lapin kesäkoulu (2) Helsinki (2) Kympit (2) media (2) Lukion kemia (2) Strada (2) Erasmus+ (2) kemia (2) leirikoulu (2) fysiikka (2) salibandy (2) S2 (2) Kuvataide (2) Puheviestintä (2) Juhlat (2) nälkäpäiväkeräys (2) jalkapallo (1) Poliisisoittokunta (1) konsertti (1) päivälehti (1) RuutiBudjetti (1) Kaukalopallo (1) käräjäoikeus (1) museo (1) suomen kieli (1) metsävisa (1) matematiikka (1) q-teatteri (1) Molière (1) turunen (1) Maunulan maisema (1) lähihoitaja (1) william (1) macbeth (1) kesäkoulu (1) Maunula-talo (1) vuosikertomus (1) shakespeare (1) tapio (1) päihdetyö (1) stadin ammattiopisto (1) arktinen (1) marko (1) hysteria (1) Kädentaidot (1) lukio vierailut yle äidinkieli kaj kunnas (1) Cern (1) tutorit (1) LuMa-viikko (1) Tiede (1) Heureka (1) maantieto (1) päihdevalistus (1) Vanhempainilta (1) viro (1) Yhteiskuntaoppi (1) NOT (1) jätevedenpuhdistus (1) kotitalous (1) Halloween (1) tekninen työ (1) nuorisotalo (1) Ooppera (1) RuBu (1) Billy Elliot (1) abit (1) Ajankohtaista (1) Barcelona (1) tutkimukset (1) WSCI (1) projektit (1)

Lapin kesäkoulu 2017

Joukko innokkaita matikistiopiskelijoita sekä opettajat Ville Tilvis, Elisa Mehtälä ja Nora Pircklén pakkasivat bussin ja lähtivät sunnuntaiaamuna ajelemaan kohti Lappia. Leiri järjestetään jo 22. kertaa, ja tällä kertaa päämääränä on Nuorgam Suomi-neidon päälaella. Tiedossa on yhdeksän päivän tiivis opiskelupaketti matematiikkaa, tunturiluonnon biologiaa ja maantiedettä.

Su 4.6.

Töyhtöhyyppiä, lautapelejä ja lumisotaa kesäkuussa

Kommunikaatiokatkoksista, koskien opettajien saapumisaikoja, sekä hävinneistä soijamaidoista huolimatta (tämä tosin huomattiin vasta perillä), matkamme starttasi vain minuutin suunniteltua jäljessä kello 08:01. Matka taittui nopeasti, ainakin aluksi. Heti alkuun mukana olevat opettajat, Ville, Elisa ja Nora, kertoivat hieman kurssien sisällöistä, käytännön asioista sekä jakoivat kurssimateriaaleja. Matkatessamme Suomen halki mantsalaiset pääsivät aloittamaan tehtäviään koskien Suomen maantieteellistä monimuotoisuutta.

Alkuväsymyksen jälkeen alkoivat seurapelit. Käytävillä pelattiin Blokusta (jossa oppilaat päihittivät Villen tiimin!!!), mafiaa ja muuta mukavaa, kuten meille uutta tuttavuutta Set:iä. Myös päästyämme pääkaupunkiseudun ulkopuolella, bilsan opettajat aktivoituivat; long story short, loppumatka kuunneltiin sekalaista huutelua lintu- kasvi- ja eläinhavainnoista. Ensimmäinen havainto oli kuollut supikoira ja loppumatkasta löytyi Lapin järvistä uusi laji: Inarinhylje :).

Matkaa oli kulunut hiukan enemmän, pysähdyksiä oli jo pari takana ja sitten kesä päätti tervehtiä meitä. Maa oli valkoinen, satoi räntää ja Rovaniemen pysähdyspaikkana toimi Santapark, jossa taustamusiikkina meitä viihdyttivät joululaulut. Ensimmäiset porot havaittiin Sodankylän paikkeilla; onneksi olkoon Nora kymmenestä virtuaalipisteestä!

Perille selvittin ja kello näytti vasta kolmea. Matkaa oli siis takanat noin 19 pitkää tuntia. Nuorgamissa meitä tervehti suuri ja siisti hirsimökki, Tenon temppeli, johon majoittauduimme kaikki yöksi sisälle. Kun kamat oli kannettu ja ruokatavarat purettu, oli ansaittujen yöunien aika. Seuraavana aamuna herättiin kello 09:30, joka aiheutti oppilaiden keskuudessa hieman hämmennystä sillä osan kellot olivat vaihtuneet Norjan aikaan, viettämään ensimmäistä leiripäivää!

Brita ja Vinski (nyt 2m, kamalaa aika menee niin nopeasti)

Ma 5.6.

Ensimmäinen virallinen päivä Lapissa.  Päivä alkoi aamupalalla ja klassisella geometrialla. Geometriassa opettelimme todistamaan itsestään selviltä tuntuvia asioita aksioomien avulla. Lounaaksi söimme leipää ja pian vanhentuvia banaaneja. Samalla määritettiin eliöitä, jotka olivat joillekin painajainen. Näitä hankikorreja löytyi joka puolelta, niin sisältä kuin ulkoakin.

Lounaan jälkeen jatkoimme matematiikkaa koneella. Etsiskelimme Geogebran avulla mielenkiintoisia geometeisia konjektuureja. Niitä löytäneet kiinnittivät erityiselle konjektuuriseinälle löydöistään papereja muiden nähtäville ja todistettavaksi.

Illansuussa ennen saunomista valmistettiin ruokaa yhdessä ulkona varta vasten meille tänne tuodulla ulkotulipaikalla. Puolijoukkueteltan, jossa aikoo nukkua vain pari ihmistä, pystytys sujui hienosti kokeneen partiolaisen johdolla. Juuri, kun teltan päälle vedettiin sitä suojaavaa pressua, alkoi kesäinen sadekuuro.

Karen 2c ja Riikka 3m

Ti 6.6.

Päivä alkoi aamupalan jälkeen tavan mukaan matematiikalla, tarkemmin tutkimalla kolmioita. Tämän jälkeen syötiin pieni välipala, varautuaksemme energialla tulevaan biologian tuntiin ja seuraavat pari tuntia meni kasvien tunnistamisen harjoitteluun tunturikasvion ja kuivattujen näytteiden avulla. Selviydyttyämme biologiasta nälkäisimmät oppilaat lähtivät bussilla Nuorgamiin ruokaostoksille, jossa ihmettelimme korkeita tuntureita ja Lapin kaunista luontoa.

Nuorgamista palattuaan sieltä ostamiensa makeisten voimilla oppilaat opettelivat Heronin kaavan johtamiseen vaadittuja taitoja. Tämän jälkeen päivä alkoi olla pussissa, ja siirryttiin ruokailemaan ja saunomaan.

Alex ja Sasha

Ke 7.6.

Keskiviikkoaamuna heräsimme tavanomaiseen aikaan kahdeksalta. Tämän jälkeen söimme runsaan aamupalan, jonka yhteydessä teimme myös eväät Norjan retkeä varten. Pienien viivästelyjen jälkeen pääsimme viimein lähtemään klo 9:20 Nuorgamin keskustan kautta Norjaan päin. Ensimmäinen pysähdys oli Nessebyssä, jossa pysähdyimme tutkimaan vuonon pohjaa laskuveden aikaan. Löysimme useita mereneläviä, Muun muassa löysimme merietanan, josta kuva alhaalla sekä hienoja kiviä.

Täällä pidimme myös pienehkön evästauon, jolloin söimme eväsleipiä. Nessebystä matkamme jatkui bussilla Länsi-Euroopan itäisimpään paikkaan, Vardø:n, jossa ihailimme upeita merimaisemia, sekä pidimme toisen ruokatauon. Tällöin paistoimme ruokaa muurikalla, sekä bongasimme erilaisia lintuja ja kasveja. Tilaamiamme lunneja ja maitovalaita ei näkynyt, mutta sen sijaan näimme paljon ruokkeja, riskilöitä ja ruusujuuria. Kaksi opiskelijaa onnistuivat näkemään myös veden pintaan hengittelemään tulevan hallin.

Nyt sitten vatsat täynnä lähdimme valitettavasti paluumatkalle Nuorgamiin. Matkalla kuitenkin Visa ja Sasha päättivät vielä mennä jäämereen uimaan. Vesi oli kuitenkin, ainakin kiljumisesta päätellen, kylmää, mutta se ei heitä loppujen lopuksi tainnut hirveästi haitata.

Joonas & Tommi 2m

To 8.6.2017

Heräsimme aamulla noin kahdeksalta. Herättyämme söimme aamupalaksi leipää ja puuroa, sekä halukkaat kävivät aamu-uinnilla joella. Aamiaisen jälkeen osa porukasta jatkoi edellisenä päivänä keksimänsä ongelman parissa, liittyen jänne viisikulmion pinta-alaan.

Seuraavaksi lähdimme pienelle retkelle Pulmankijärven läheiselle suolle. Aurinko paistoi lähes paahtavasti. Rajasimme suolla kepeillä tietyn kasvillisuusruudun ja piirsimme paperille kyseisestä alueesta kunkin kasvin peittävyysalueet. Visa jätti jalanjälkensä suohon Lapin kesäkoulun perinteitä kunnioittaen. Keräsimme myös erilaisia rahkasammalia tunnistettavaksi. Rahkasammalia olikin yllättävän monia... Kun olimme tunnistaneet sammalet, aloimme syödä päivällistä.Ruuan jälkeen pidimme lyhyen session liittyen harppi- ja viivaingeometriaan.

Tapio 3m ja Junyan 2m

Pe 9.6.

Heräsimme klo 8:30 ja söimme aamupalan. Aamupalana oli leipää ja paistettua kananmunaa, jota Vinski ystävällisesti heräsi paistamaan muurikalla ennen muiden heräämistä. Lähdimme heti aamupalan jälkeen kohti Kevoa. Ennen bussimatkan alkua Brita oli jo sikeässä unessa. Tarkoituksemme oli käydä katsastamassa Kevon kanjonia. Suunnitelmat muuttuivat sillä luonnonpuiston porteilla oli ilmoitus liikkumiskiellosta, joka esti pääsyn kanjonin alueelle. Löysimme kuitenkin tekemistä autotien varrelta rakkakivikosta, jossa määritimme jäkäliä.

Saimme myös yllättävän mahdollisuuden käydä Kevon tutkimuslaitoksella. Laitoksen esittelyn jälkeen kävelimme rinteen huipulle ja näimme hienon Utsjokilaakson kansallismaiseman.

Palattuamme rinteen huipulta, söimme Vinskin grillaamaa maissia, makkaraa ja kanaa Kevon tutkimusaseman tunnelmallisessa laavussa. Viimeiseksi kävimme kaupassa, jossa Toom leikki myytävillä päähineillä.

Palasimme kämpille klo 17:15. Puoli kuudelta alkoi matikan tunti, joka kesti noin tunnin. Meillä oli aiheena geometriset kuvaukset. Teimme tehtäviä noin tunnin. Matikan tehtävien teon jälkeen me söimme illallista. Jokainen paistoi muurikalla oman porsaanulkofilepihvinsä, joita syötiin parsakaalinperunalisäkkeen kera. Oli ihan kiva päivä, mutta oli vähän aikaa viettää omia juttuja.

Shun ja Len 2m

La 10.6.

Herätyskellot soivat tuttuun tapaan klo 8.00, ainakin suurimmalla osalla (taisi olla muutamalta telttalaiselta tarkkaan suunniteltu veto sammuttaa herätykset välttääkseen aamu-uinnin vuolaasti virtaavassa neliasteisessa Tenojoessa ;). Täyttävän aamiaisen jälkeen siirryimme olohuoneeseen etsimään mielenkiintoisia konjektuureja ja todistamaan jo aiemmin löydettyjä.

Tunnin mittaisen matikkasession päätyttyä alkoi edellisinä päivinä tehtyjen sammal- ja jäkäläruutujen läpikäynti sekä biologian ja maantieteen kurssien yhteenvetojen kirjoittaminen. Siitä seurasi kiivas keskustelu tavoista joilla ryhmätöitä tehtäessä saataisiin jokainen ryhmän jäsen työskentelemään - vaikka eihän se meillä ongelma ole! Pian olikin taas ruoka-aika ja tänään luvassa oli täytettyjä kesäkurpitsoja sekä paprikoita. Ruokailun jälkeen päädyimme pitämään puolen tunnin happihyppelyn saadaksemme ajatukset taas luistamaan ennen seuraavaa matikkasessiota.

Kello löi 13.10 ja minuutintarkasti Ville kaivoi esiin valkotaulunsa aikeissa juurruttaa päihimme kulmanpuolittajalauseen sekä Cevan lauseen teoriaa ja käyttöä. Kun matikan tehtävät saatiin selvitettyä alkoi bilsalaisten koivunlehtien kasvusta keräämän datan analysointi.

Illasta suuntasimme läheiselle tunturin rinteelle kiipeämään lintuhavaintojen toivossa, kuitenkin huonolla menestyksellä. Maisemat olivat kuitenkin sitäkin upeammat ja varmasti jokainen alkuun vastahakoinenkin lähtijä nautti reissusta! Retki huipentui, kun osa porukasta löysi mielenkiintoisen ketunkolon. Ville päätti lähestulkoon ryömiä koloon sisälle tutkiakseen asiaa tarkemmin. Mökille palattuamme lämmitettiin vielä sauna ja tehtiin sää- ja vesimittaukset.

Laura 3m ja Aino 2m

Su 11.6.

Kun viimeisen päivän aamuna heräsimme, aloitimme tavalliseen tapaan aamupalalla ja jotkut aamu-uinnilla. Päiväämme kuului töiden viimeistely ja hiominen palautuskuntoon. Aamu alkoi koivunlehden seurannan yhteenvedolla, minkä jälkeen ratkoimme matematiikan viimeisiä pakollisia tehtäviä sekä todistimme ja tehtailimme konjektuureja. Aamupäivän matematiikkahetken jälkeen söimme kevyttä lounasta, edellispäivien ylijääneitä ruokia.

Ruokailun jälkeen kokosimme omat kasviomme ja viimeistelimme ne palautuskuntoon. Lisäksi joitakin puuttuvia kasveja etsiskeltiin kasvioon. Samaan aikaan maantiedonkurssilaiset viimeistelivät omia kussitöitään ja loppuraporttejaan. Päivälliseksi oli herkullista poronkäristystä ja perunamuusia, jonka jälkeen aloitimme siivoamisen ja pakkaamisen. Illalla syötiin lettuja ja käytiin saunassa. Kaikki on nyt pakattu huomista paluumatkaa varten.

Kuvassa alla oma bakteerikammoinen vegaanimme lempipyjamassaan vatkaamassa kermavaahtoa ja häntä avustaa hänen uimarikolleegansa.

Petteri ja Visa 2m

Ma12.6.

Kotimatka alkoi aikaisin, noin klo 6.45, kun mökki oli ensin tyhjennetty ja siivottu. Lähtö sujui erittäin ripeästi, vaikka osa ei tainnut viimeisenä yönä pahemmin nukkua. Alkumatka sujui uneliaasti. Vain eräs innokas matkustaja ehti havainnoida Ukonkiven Inarijärveltä. Ensimmäinen pysähdys raikkaassa ilmassa Kaunispään upeissa maisemissa karisti viimeisetkin unihiekat silmistä. Matkamuistoja oli tarjolla halukkaille ja matka jatkui taas.

Tarkoitus on posottaa muutaman pysähdyksen turvin Maunulaan asti, joten pitkälle tiistain puolelle menee. Leiri on sujunut erittäin mainiosti. Ainakin opettajilla on ollut hauskaa ja ilmeistä päätellen myös oppilaillakin. Paluumatkan aikana saamme nähdä, miten pitkälle kesä on viikossa edennyt eri puolilla Suomea.

Elisa ja Nora

Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio

Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio tarjoaa suomalaisen opetussuunnitelman mukaista opetusta yläasteen yleis- ja kv-linjalla sekä matematiikka- ja liikuntaluokilla. Tiloissa toimivat myös lukio ja matematiikan erikoislukio.

Oppilaita ja opiskelijoita on kaikkiaan noin 800, joista puolet peruskoulussa ja puolet lukiossa.